Leaders of future health agencies appointed - Kua tohua ngā kaiārahi o ngā hinonga hauora
The two Chief Executives to lead Aotearoa New Zealand’s future health agencies have been appointed.
Fepulea’i Margie Apa has been appointed to the role of Chief Executive of interim Health New Zealand, and Riana Manuel (Ngāti Pūkenga, Ngāti Maru, Ngāti Kahungunu) has been appointed to the role of Chief Executive of the interim Māori Health Authority.
“I congratulate the boards of the interim entities for appointing Margie and Riana to these important roles,” Health Minister Andrew Little said.
“Both Chief Executives have extensive experience and a wide range of skills that will be essential to creating a health system so people can get the healthcare they need no matter who they are or where they live,” Health Minister Andrew Little says.
“Margie and Riana have strong connections to Māori and Pacific communities that have been underserved by our health system, which will be essential to address the disproportionate health outcomes that have long affected our whānau,” Associate Health Minister Peeni Henare said.
“Addressing inequity needs to be the responsibility of the entire health system, and we need to have these voices represented across all levels and organisations.”
“Good progress is being made on the New Zealand Health Charter, the document that will set the values of the public health system, as well as the Government Policy Statement on Health and an interim Health Plan,” Andrew Little said.
“Locality planning pilots will commence early next year and the transfer of functions from DHBs and the Ministry of Health will commence next year.
“Work on funding of the system is well underway as indicated in last week’s announcement by the Minister of Finance, Andrew Little said.
“These appointments show that this Government remains committed to getting on with the work needed to reform the health system to lay the foundations for a better future for all New Zealanders.”
“We need a system that works for everyone, and that is what we are building,” Andrew Little said.
Health New Zealand and the Māori Health Authority will become permanent entities on 1 July 2022. Margie Apa and Riana Manuel are expected to start their respective Chief Executive roles in the first quarter of 2022.
- Fepulea’i Margie Apa is an established New Zealand healthcare leader, acknowledged and celebrated for being the first Samoan leader to have been appointed as Chief Executive at Counties Manukau District Health Board. She chairs the National DHB Chief Executives Forum, and has previous leadership experience at Deputy Director-General level in the Ministry of Health.
- Riana Manuel is currently Chief Executive Officer of Hauraki Primary Health Organisation and Te Korowai Hauora o Hauraki. She has invested heavily in developing strategic, visionary leadership within the Māori and health sectors, and been involved with Kaupapa Māori organisations for most of her career.
- Since Health Minister Andrew Little announced the reforms this year the two interim entities along with the Māori Health Authority Steering Group led by Tā Mason Durie have been established, board appointments have been made to the new entities, and the Pae Ora (Healthy Futures) Bill has passed its first reading in the house.
Kua tohua ngā kaiārahi o ngā hinonga hauora
Kua tohua ngā Tumu Whakarae e rua ka ārahi i ngā hinonga hauora o Aotearoa ā haere ake nei.
Kua tohua a Fepulea’i Margie Apa hei Tumu Whakarae o Hauora Aotearoa mō tēnei wā, ā, kua tohua a Riana Manuel (Ngāti Pūkenga, Ngāti Maru, Ngāti Kahungunu) hei Tumu Whakarae o Te Mana Hauora Māori mō tēnei wā.
“E mihi ana ahau ki ngā poari o ngā hinonga taupua i te kopounga o Margie rāua ko Riana ki ēnei tūranga hirahira,” te kī a te Minita mō ngā Take Hauora, a Andrew Little.
“Kei ngā Tumu Whakarae ētahi wheako whānui me ngā pūkenga huhua ka noho nei hei tūāpapa i te whakatūnga o tētahi pūnaha hauora e taea ai e te tangata te whai ngā ratonga hauora e pīrangitia ana ahakoa ko wai te tangata, ahakoa kei hea rānei e noho ana,” te kī a te Minita mō ngā Take Hauora, a Andrew Little,.
“E renarena ana ngā hononga o Margie rāua ko Riana ki ngā hapori Māori me ngā hapori nō Te Moana a Kiwa kāore i tino manaakitia i roto i te pūnaha hauora ā mohoa noa nei, ā, he hirahira enei hononga i roto i te rongoā i ngā putanga hauora kau roa e puta ana ki ngā whānau, kāore e tōkeke ana,” te kī a te Minita Tuarua mō ngā Take Hauora, a Peeni Henare.
“Me noho te haepapa o te urupare i te korenga o te tōkeke puta noa i te pūnaha hauora, ā, me whai wāhi ēnei reo puta noa i ngā taumata me ngā whakahaere.”
“E kōkiri ana te Kawenata Hauora o Aotearoa, te tuhinga ka whakatakoto i ngā uara o te pūnaha hauora whānui, i te taha o te Tauākī Kaupapa Here a te Kāwanatanga mō te Hauora me te Mahere Mahi mō tēnei wā,” te kī a Andrew Little.
“Ka tīmata ngā whakamātautanga ā-takiwā hei te upoko o te tau hou, ā, ka neke ngā kawenga i ngā Poari Hauora ā-Rohe me te Manatū Hauora hei tērā tau.
“Kua tīmata kē ngā mahi mō te whakawhiwhi pūtea ki te pūnaha pēnei i tā mātau i kī ai i te pānui a te Minita mō ngā Take Pūtea, te kī a Andrew Little.
“E whakaatu ana ēnei kopounga i tā te Kāwanatanga nei ū tonu ki te mahi i ngā mahi e tika ana e pai ai te whakahou i te pūnaha hauora me te whakatakoto i tētahi tūāpapa e pai ake ai te anamata mō te katoa o Aotearoa.
“I kī mātau me whakarite i tētahi pūnaha e whai hua ana ki te katoa, ā, koinā tā mātau e hanga nei,” te kī a Andrew Little.
Ka toka a Hauora Aotearoa me Te Mana Hauora Māori hei hinonga pūmau ā te 1 o Hūrae 2022. Ka tīmata a Margie Apa rāua ko Riana Manuel ki ngā tūranga Tumu Whakarae hei te wāhanga tuatahi o 2022.
HE KŌRERO NĀ TE KAIWĀWĀHI:
- He kaiārahi ratonga hauora a Fepulea’i Margie Apa e mōhiotia ana, ā, e mihia ana nā te mea ko ia te kaiārahi Hāmoa tuatahi i kopoua hei Tumu Whakarae ki Te Poari Hauora ā-Rohe ki Manukau. Ko ia te toihau o te Rūnanga Tumu Whakarae o ngā Poari Hauora ā-Rohe, ā, kua whai wheako hei Kaiwhakahaere Tuarua i te Manatū Hauora.
- Ko Riana Manuel te Tumu Whakarae o Te Puna Hauora Matua o Hauraki me Te Korowai Hauora o Hauraki. Kua whakapeto ngoi ki te whakatipu i te ārahi ā-rautaki, ā-moeomoeā hoki i roto i te rāngai hauora, ā, kua whai wāhi ki ngā whakahaere Kaupapa Māori i te nuinga o āna mahi.
- Nō tā Andrew Little, Minita mō ngā take Hauora, pānui i ngā whakahoutanga i tēnei tau, kua whakatūria ngā hinonga taupua e rua me te Rōpū Ārahi i Te Mana Hauora Māori, e arahina ana e Tā Mason Durie, kua kopoua hoki nga mema o ngā poari o ngā hinonga hou, ā, kua tutuki te pānuitanga tuatahi o te Pire Pae Ora i roto i te Whare Pāremata.